Årsrapport fra PCKasse – slik lager du en samlet oversikt for regnskap
PCKasse har ikke en egen årsrapportfunksjon, men ved å hente ut kopi av relevante journaler for en valgt periode kan du enkelt lage en rapport med totalsummer per konto som dekker regnskapsfører sitt behov for en «årsoppgave».
PCKasse har ikke en egen «årsrapport»-funksjon slik enkelte andre systemer har, men all nødvendig informasjon til regnskapet ligger allerede i journalene som er sendt fortløpende gjennom året.
Dersom regnskapsfører likevel etterspør en samlet rapport for et helt år (for eksempel fjoråret), kan dere lage en samlet oversikt ved å skrive ut kopi av journalene for ønsket periode.
Dette gjøres ved å hente ut kassejournal med avhuking for både «skriv ut» og «slå sammen transer», starte rapporten og vente til utskriften med totalsummer per konto er ferdig.

Har dere også fakturajournal og webjournal (for fakturering og nettbutikk), må dere gjenta prosessen for disse – uten spesifisering av enkeltbilag, siden det kun er totalsummene som er relevante. Resultatet blir en kopi av det som faktisk er sendt til regnskap gjennom året, og kan brukes til å kontrollere om det eventuelt mangler journaler i overføringen. Merk at utskriften alltid benytter dagens kontoplan, slik at endringer i kontonummer i løpet av året vil gjøre at hele årssummen havner på den nye kontoen.